Načítám…

Jak na mentální zdraví na pracovišti a proč jej neignorovat

27. října 2025
Jak na mentální zdraví na pracovišti a proč jej neignorovat
Cítíte se občas jako křeček, který nekonečne běhá v tom malém kolečku? Točíte se, makáte jako zběsilí, ale cíl je v nedohlednu a síly vám ubývají? Nejste v tom sami. Mentální zdraví na pracovišti přestává být tabu a stává se tématem číslo jedna pro chytré firmy. A proč? Protože už firmám pomalu dochází, že spokojený zaměstnanec je produktivní zaměstnanec. Pojďme se popovídat, jak zatočit se stresem, vyvarovat se syndromu vyhoření a proč by psychická pohoda na pracovišti nemělo být tabu.

Strašák jménem syndrom vyhoření: Jak poznat, že je načase se pozastavit

Než se pustíme do řešení této problematiky, pojďme si naservírovat toho bubáka, se kterým jste se možná setkali pod názvem „syndrom vyhoření“. Co to vůbec je? Z počátku se může tvářit jako klasická únava. Jenomže pokud taková únava přetrvává několik týdnů, může se jednat o syndrom vyhoření. Je to zkrátka stav totálního vyčerpání, kdy vás práce, která vás dříve bavila, najednou naprosto vysává a otravuje.

Jak poznat syndrom vyhoření a jak mu předcházet

Jak poznat vyhoření v práci? Je to takový nenápadný a postupný proces. 

Mezi příznaky syndromu vyhoření patří:

  • Únava
  • Prokrastinace, zapomínání na úkoly
  • Podrážděnost
  • Ztráta motivace
  • Špatný spánek
  • Stres z chození do práce

Začíná to zkrátka nevinně – sem tam zapomenete na úkol, jste podráždění, v noci špatně spíte. Postupně se přidává pocit marnosti, ztráta motivace a cynický pohled na všechno kolem. Najednou je pro vás problém i vstávat z postele a přijde vám, že máte menší chuť do života.

Pokud máte pocit, že se blížíte k syndromu vyhoření, je opravdu důležité udělat zásadní kroky k tomu, abyste vyhoření předešli. Nečekejte, až vás to semele. Vyhledejte odbornou pomoc, kde vám řeknou, zda se opravdu jedná o syndrom vyhoření a poradí vám, jak s takovou situací pracovat. My vám můžeme jen lehce poradit, jak se takovému vyhoření vyvarovat.

Jak nevyhořet v práci? 

  • Naučte se říkat „ne“ dalším úkolům, pokud víte, že to zkrátka nebudete stíhat
  • Dělejte si pravidelné pauzy
  • Stanovte si jasné hranice mezi prací a svým volnem. 

Prevence pracovního vyhoření je o malých, ale pravidelných krocích.

Uveďme si příklad, jak by mohlo vypadat v praxi:

Představte si například Marka, šikovného projekťáka. Vždycky byl tahounem týmu, bral si úkoly navíc a chtěl, aby bylo všechno perfektní. Postupně ale začal být na kolegy nepříjemný, začal dělat chyby a jeho nadšení se vytratilo. Jeho šéf si naštěstí včas všiml varovných signálů. Místo výčitek si s Markem sedl a společně prošli jeho agendu. Zjistili, že je přetížený. A zde je důležité, aby to tak Marek nenechal být. Pokud bude symptomy ignorovat, může opravdu dojít k syndromu vyhoření, které může vést až k dlouhodobým psychickým a fyzickým problémům.

A jaké je Markovo správné řešení? Marek si vzal na týden volno. Po návratu mu šéf pomohl přerozdělit některé úkoly a domluvili se na pravidelných schůzkách, kde budou řešit jeho vytížení. Firma mu také nabídla pár sezení s koučem. Co je výsledkem? Marek je zpět ve formě, naučil se delegovat a zase ho práce baví.

Well-being není jen o dostatku ovoce

Zapomeňte na to, že well-being je jen o misce s ovocem v kuchyňce a firemní józe. Je to komplexní přístup k pohodě zaměstnanců, a to převážně mentální. Pojďme si o tom říct více.

Psychický well-being: praktické nástroje od psychologů i HR

Mentální zdraví je ta základní cihla pro postavení zdravé firemní kultury a mít tak spokojené zaměstnance. Firmy, které to chápou, mají náskok. Existují skvělé nástroje na mentální zdraví pro firmy, které pomáhají budovat odolnost týmu. Může jít o workshopy na téma zvládání stresu, přístup k online terapiím nebo školení pro manažery, aby uměli rozpoznat problémy v týmu. I psychologické nástroje v HR hrají velkou roli – od správného nastavení procesů až po pravidelné průzkumy spokojenosti.

Firemní kultura jako lék na stres

Prostředí, ve kterém pracujeme, má obrovský dopad na naši psychiku. Toxická atmosféra plná tlaku od šéfa a nejistoty je nejlepší recept na pracovní stres.

Vliv firemní kultury na snižování pracovního stresu

Dobrá firemní kultura je jako neviditelný štít proti stresu. Když víte, že můžete přijít za šéfem s problémem, že vás kolegové podpoří a že chyba není konec světa, hned se vám dýchá lépe. Jak firemní kultura ovlivňuje stres? Jednoduše. Vytváří bezpečné a předvídatelné prostředí.

Jak se zbavit stresu z práce? Částečně tím, že si firma uvědomí svou roli. Podpora zaměstnanců při stresu z práce a aktivní snaha o well-being zaměstnanců jsou investicí, která se vrátí v podobě loajality a nižší fluktuace. Jak snížit pracovní stres zaměstnanců? Podporujte otevřenou komunikaci, dávejte smysluplnou zpětnou vazbu a oceňujte dobrou práci. Vliv atmosféry ve firmě na psychickou pohodu je zkrátka obrovský.


Pečovat o duševní zdraví v práci se vyplatí všem – zaměstnancům i firmám. Zaměstnanci jsou šťastnější, zdravější a kreativnější. A firmy díky tomu, že neberou duševní zdraví na lehkou váhu, mají stabilní tým plný lidí, kteří táhnou za jeden provaz.

Copywriterka a autorka článků na JenPráce.cz, jejímž cílem je zpřístupnit svět HR a pracovního prostředí každému. S lehkostí a jasností se věnuje různým HR tématům, aby čtenáři snadno porozuměli i složitějším konceptům.

Danielin LinkedIn

Pracovní portál JenFirmy.cz provozuje Coweo Technologies s.r.o.

© 2016–2025 Coweo Technologies s.r.o., všechna práva vyhrazena